Instalacja LPG w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów

Czym jest gaz LPG?

LPG to inaczej mieszanka propanu i butanu w postaci ciekłej lub lotnej. Wynaleziona została w Stanach Zjednoczonych i przybyła do Europy około 1930 roku. Obecnie LPG stosowany jest jako jeden z podstawowych źródeł energii do napędzania maszyn, samochodów i w produkcjach przemysłowych. W naszym kraju na tym paliwie jeździ około 2 miliony pojazdów.

 

Instalacje LPG w samochodach nie tylko ze skrzynią automatyczną

Instalacje gazowe to specjalne układy, które montowane do pojazdu mogą zasilać go za pomocą gazu LPG. Obecnie wraz z ewolucją silników na rynku wyróżniamy układy gazowe od I do V generacji. Instalacje gazowe w pojazdach z uwagi na ceny gazu są świetną alternatywą dla benzyny czy ropy, co w pełni definiuje ich popularność wśród kierowców.

 

Najlepsza instalacja LPG dla pojazdu z automatyczną skrzynią biegów

Według wielu źródeł, najlepszą instalacją gazową dla pojazdów wyposażonych w skrzynię automatyczną, jest instalacja IV generacji, zwana także sekwencyjną. Natenczas pozostaje to także najczęściej montowany układ gazowy w samochodach różnego typu. Co zatem wyróżnia tę instalację? W odróżnieniu od poprzednich generacji, posiada ona tyle wtryskiwaczy gazu, ile silnik cylindrów. Dzięki temu czas otwarcia wtryskiwacza gazu i jego praca jest indywidualna dla każdego z cylindrów.

 

Jaki jest koszt montażu instalacji sekwencyjnej?

Na obecną chwilę koszt montażu układu LPG IV generacji to kwota do 2000 zł. Dokładając kilkaset złotych więcej, otrzymamy układ bardziej renomowanych producentów. Daje nam to gwarancję perfekcyjnej pracy i bezpieczeństwa dla silnika oraz jego podzespołów.

 

Instalacja LPG, a kwestia bezpieczeństwa

Samochody napędzane gazem w postaci ciekłej lub lotnej do dziś u wielu osób wywołują obawy. Co ciekawe także łatwopalna benzyna nie budzi już takich emocji. No ale czy naprawdę jest się czego bać? W Polsce wszystkie zbiorniki LPG w samochodach przechodzą dokładne testy legalizacyjne, które przeprowadzane są przez Transportowy Dozór Techniczny zaraz po ich produkcji.

Przeprowadza się dwa rodzaje badań zbiorników LPG:

  1. Badanie doraźne – stosuje się w przypadku zbiorników, które mają mniej niż 10 lat i polega na sprawdzeniu zewnętrznej powłoki zbiornika gazu, oraz szczelności zastosowanych zaworów.
  2. Badanie czasowe – stosowane w zbiornikach starszych niż 10 lat polega na zbadaniu powłoki zewnętrznej zbiornika oraz rewizji wewnętrznej zbiornika i przeprowadzeniu próby wodnej.

Sprawdzone w ten sposób instalacje LPG należą do bezpiecznych i otrzymują legalizację na 10 lat. Po upłynięciu tego czasu zbiornik może być poddany kolejnej legalizacji pod warunkiem, że nie został oznaczony przez producenta skrótem KE (koniec eksploatacji), który wyklucza go z dalszej eksploatacji. Zbiornik LPG po 10 latach może być poddany ponownej jednorazowej legalizacji. Ogółem oznacza to, że taki zbiornik może posłużyć nam maksymalnie do 20 lat użytkowania.

 

Legalizacja LPG w samochodach sprowadzanych z zagranicy?

Dla samochodów z instalacją LPG sprowadzanych z zagranicy przepisy nakazują ponowną legalizację na terenie kraju. Wymogi te są niezależne od wieku zbiornika LPG i mówią jasno, że musi on zostać zbadany i zakwalifikowany jako bezpieczny oraz zdolny do użytkowania przez Transportowy Dozór Techniczny.

Jest to stosunkowo prosta procedura polegająca na wymontowaniu zbiornika na gaz z samochodu, zbadaniu go pod kątem bezpieczeństwa i poprawności działania oraz ponownym zamontowaniu, gdy spełnia te standardy. Demontażu i montażu urządzenia można dokonać w warsztacie, natomiast legalizacją zajmuje się już Transportowy Dozór Techniczny. Pamiętajmy, że w Polsce do legalizacji dopuszczane są tylko zbiorniki z oznaczeniem homologacyjnym 67R, który posiadają wszystkie polskie instalacje. Legalizacji należy dokonać po użytkowaniu zbiornika przez czas 10 lat lub po sprowadzeniu auta z zagranicy.

 

Instalacje gazowe CNG w samochodach ze skrzynią automatyczną

W przeciwieństwie do LPG, instalacje CNG w samochodach bazują na paliwie w postaci gazu ziemnego. Jest to paliwo dużo tańsze, bardziej ekologiczne niż używana obecnie benzyna, czy powstający podczas jej wytwarzania gaz LPG. Obecnie na około 2 mln samochodów zasilanych gazem w Polsce 1700 posiada instalację CNG.

Warto zapytać, dlaczego tak mało, skoro paliwo wydaje się dużo lepsze? Przyczyną jest zbyt mała infrastruktura stacji dystrybuujących gaz ziemny. W Polsce jest ich jedynie 30. Dodatkową trudnością jest transport tego paliwa, ponieważ nie da się go przewozić w cysternach z uwagi na jego stan skupienia. Stacje tego typu muszą być więc wyposażone w odpowiednie rurociągi dostarczające to paliwo.

Musimy również odnotować, że z uwagi na droższe podzespoły i koszt montażu tego typu instalacji jest dużo większy. Instalacja CNG może kosztować od 6000 do 8000 zł.

 

Czy LPG w samochodzie ze skrzynią automatyczną to dobry pomysł?

Jeżeli mamy być szczerzy, to ogólnie nie polecamy instalacji LPG do montażu w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów. Jeżeli jednak zdecydujemy się na taki krok, to według wielu źródeł, najlepiej wybrać tylko instalację LPG IV generacji. Starsze wersje mogą powodować nieprawidłową pracę komputera ASB, a w konsekwencji i nieprawidłową pracę samej skrzyni. W ekstremalnych przypadkach, jakimi może być połączenie instalacji LPG III generacji z nieprawidłową jazdą na automacie, może także dojść do uszkodzenia automatycznej skrzyni biegów.

X Strona wykorzystuje pliki cookies do jej prawidłowego funkcjonowania. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację plików cookies witryny. Czytaj więcej w polityce prywatności i plików cookies.