Jak holować samochód z automatyczną skrzynią biegów?

Nie każdy pojazd holuje się tak samo?

Mało kto zdaje sobie sprawę, że nie każdy samochód można holować w taki sam sposób. Większość mniej doświadczonych kierowców próbuje robić to tak jak w standardowym aucie z manualną skrzynią biegów. Natomiast pojazdy ze skrzynią automatyczną, wyposażone w hydropneumatyczne zawieszenie lub z napędem na cztery koła wymagają trochę innego sposobu holowania. Jeszcze inaczej jest w przypadku aut z automatyczną skrzynią biegów i napędem 4x4.

 

Jak holować samochód z automatyczną skrzynią biegów?

Przede wszystkim zawsze, jeżeli to możliwe należy skorzystać z lawety. Doradzają to prawie wszyscy producenci skrzyń automatycznych. Koszt transportu jest nieporównywalnie niski do ewentualnych kosztów jakie niesie ze sobą naprawa automatycznych skrzyń biegów.

Jeżeli nie ma innej możliwości, niż holowanie to warto zastosować się do kilku podstawowych zasad, które powinny być też opisane w instrukcji dostarczonej przez producenta urządzenia.

  • Dźwignia zmiany biegów musi być ustawiona w pozycji N, co oznacza bieg jałowy, potocznie nazywany luzem.
  • Samochód musimy holować przy włączonym silniku, umożliwiając pracę pompy, która odpowiada za smarowanie olejem elementów skrzyni biegów.
  • Podczas holowania nie powinniśmy przekraczać prędkości określonej przez producenta automatu. Zazwyczaj jest to do 50 km/h.
  • Samochodu z automatyczną skrzynią biegów nie powinno się holować dłużej niż do 50 km.

 

Co ciekawe uszkodzony pojazd możemy też holować, unosząc jego oś napędową. W praktyce wymaga to jednak specjalnego pojazdu holowniczego i rzadko kiedy da się wykonać w inny sposób.

Należy też pamiętać, że w przypadku wycieku oleju przekładniowego lub jakiejkolwiek innej awarii skrzyni biegów holowanie jest już całkowicie zabronione.

 

Jak holować pojazd ze skrzynią automatyczną i napędem na cztery koła?

W pojazdach wyposażonych w przekładnię automatyczną i napęd na cztery koła należy postępować według powyższego opisu z uwzględnieniem przeniesienia napędu tylko na jedną oś. Dzięki temu zmniejszamy prawdopodobieństwo, że zostanie uszkodzona automatyczna skrzynia biegów lub mechanizm różnicowy napędu.

A co jeżeli Twój samochód nie posiada możliwości przełączenia napędu na jedną oś? Wówczas holowanie takiego pojazdu obarczone jest dużym ryzykiem uszkodzenia nie tylko skrzyni automatycznej, ale i centralnego mechanizmu różnicowego. Z tego względu jest to wysoce odradzane, a jedynym wyjściem pozostaje wezwanie lawety.

 

Samochody z hydro-pneumatycznym zawieszeniem?

Na początek przypomnimy, że hydropneumatyczne zawieszenie polega na zmianie wysokości podwozia pojazdu względem podłoża. Po raz pierwszy zostało zamontowane przez Citroena w latach 50 ubiegłego wieku, a jego znanym przykładem jest Citroen DS.

Warto zaznaczyć, że zawieszenie tego typu zależne jest od pracy silnika. Dlatego, gdy silnik pracuje, samochód podnosi się, na postoju opada. Jak łatwo się domyślić przy awarii silnika poruszenie pojazdu włącznie z holowaniem jest niemożliwe. Zazwyczaj w takich przypadkach stosuje się pomoc specjalnego dźwigu, który przenosi uszkodzony pojazd na lawetę.

 

Podstawowe zasady holowania pojazdu ze skrzynią automatyczną

  1. Zawsze należy posiadać w samochodzie linę holowniczą o długości do 6 metrów i tzw. trójkąt ostrzegawczy, który należy umieścić na tyle uszkodzonego auta.
  2. Przed rozpoczęciem holowania musimy sprawdzić poprawność działania układu kierowniczego i hamulcowego. W razie awarii któregoś z tych układów hol jest wykluczony.
  3. Lina holownicza nie może być krótsza niż 4 metry i dłuższa niż 6 metrów. Należy prowadzić pojazd w taki sposób, aby lina pozostawała zawsze lekko napięta.
  4. Pojazd można holować z prędkością do 30 km/h w terenie zabudowanym i do 60 km/h poza nim. W przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów nie powinno się przekraczać 50km/h.
  5. Holowanie samochodu na autostradzie jest dozwolone tylko przez specjalne holowniki i do najbliższego zjazdu.
  6. Pojazd holowany powinien mieć cały czas włączone światła pozycyjne. Nie należy włączać świateł awaryjnych, ponieważ są one wykorzystywane do sygnalizowania kierunku ruchu.
  7. Większość pojazdów, zwłaszcza z automatyczną skrzynią biegów powinniśmy holować przy włączonym silniku. Umożliwia to prawidłowe smarowanie podzespołów i pracę układów samochodu.

 

Podsumowanie

Jak widać, holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów nie jest wcale łatwe i wymaga pewnej wiedzy. Nierzadko wiedzy tej brakuje zarówno początkującym posiadaczom ASB, jak i doświadczonym laweciarzom. Podane tutaj informacje mogą okazać się przydatne, zwłaszcza gdy nie będziemy mogli zdać się na fachowców lub będziemy zmuszeni komuś po prostu pomóc. Mamy nadzieję, że te kilka prostych zasad pomoże w razie awarii właściwie przetransportować uszkodzony pojazd do warsztatu.

X Strona wykorzystuje pliki cookies do jej prawidłowego funkcjonowania. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację plików cookies witryny. Czytaj więcej w polityce prywatności i plików cookies.