Co wybrać, manualna czy automatyczna skrzynia biegów?

Zapraszam Cię na ciekawe i praktyczne porównanie dwóch typów skrzyń biegów, czyli skrzyni automatycznaj znanej także jako ASB oraz przekładni manualnej najpopularniejszej na polskich drogach.

 

Zalety i wady skrzyni manualnej

Niewątpliwie największą zaletą manualnej skrzyni biegów, jest dla wielu konieczność jej obsługi. Sami decydujemy o tym, dla jakiej prędkości, jaki bieg wrzucimy i wielu kierowców tak naprawdę nie wyobraża sobie jazdy bez tego. Dodatkowo „manuale” są o wiele bardziej wytrzymałe pod kątem eksploatacji. Potrafią wytrzymać nawet do 120 - 150 tysięcy kilometrów i lepiej znoszą tak zwane katowanie przez niedoświadczonych kierowców. Oczywiście wytrzymałość tego typu urządzenia nie zależy tylko od jego budowy, czy producenta, ale także i od właściwej eksploatacji przez użytkownika. Jeżeli będziemy obsługiwać biegi w sposób prawidłowy i oszczędny, to na pewno doczekamy dużego przebiegu, zanim cokolwiek ulegnie awarii. Ze względu na prostszą budowę, są również tańsze w naprawie lub wymianie w porównaniu do skrzyń automatycznych.

Choć dla jednych zmiana biegów podczas jazdy to zaleta, dla drugich jest to mała wygoda. Trudno się z tym nie zgodzić zwłaszcza, gdy w większości jeździmy po mieście lub poruszamy się w korkach ulicznych, a tak się dzieje coraz częściej w naszych miastach. Jak więc widać, zależy to od upodobań kierowcy.

 

Automatyczna skrzynia biegów i jej zalety

Automatyczne skrzynie biegów z pewnością są wygodniejsze do poruszania się po mieście. Częste korki, postoje na światłach, ruszanie co chwilę, zmiana biegów co kilka metrów na skrzyni manualnej może być męcząca.

 

Automatyczna skrzynia biegów z wybierakiem P,R,N,D. Automatyczna skrzynia biegów z wybierakiem P,R,N,D (źródło Pexels).

Na dodatek, wraz z rozwojem technologii coraz więcej automatów staje się oszczędniejszych w eksploatacji i mniej awaryjnych, co sukcesywnie łamie mity, jako byłyby to urządzenia kosztowne i łatwo ulegające awariom.

Oczywiście są to urządzenia o bardziej skomplikowanej budowie, niż skrzynia manualna, tak więc ich zakup czy eksploatacja z natury marketingu musi być większa. Jest to jednak niewiele większa cena w porównaniu do wygody i komfortu jazdy z taką skrzynią po coraz bardziej zatłoczonych miastach.

Ponadto, jeżeli naszą skrzynię eksploatujemy delikatnie, zgodnie z jej przeznaczeniem, bez zbędnych przeciążeń, dbamy o wymianę oleju przekładniowego zgodnie z zaleceniami producenta, robimy częste przeglądy, to możemy liczyć na długą żywotność tego urządzenia.

Jazda z automatem to także większe bezpieczeństwo dla kierowcy i jego otoczenia, ponieważ, gdy nie skupiamy się na zmianie biegów możemy więcej uwagi poświęcić na obserwację drogi lub przechodniów. Właśnie dlatego wielu „miejskich” kierowców deklaruje zadowolenie z posiadania takiej skrzyni w swoim samochodzie.

 

Podstawowe wady automatycznej skrzyni biegów

Do niedawna za największą wadę uważano koszt eksploatacji i naprawy automatycznej skrzyni biegów w pojazdach różnego typu. Choć jest to prawda, to warto zwrócić też uwagę, że nie wszystkie skrzynie automatyczne są aż tak awaryjne, jak się uważa. Ponadto mało kto zdaje sobie sprawę, że awaryjność automatu nie zależy tylko od jego budowy lub producenta, ale także od sposobu jazy. Niektóre mniejsze lub większe usterki mogą więc być winą niepoprawnej (niezgodnej z zaleceniami producenta) eksploatacji skrzyni automatycznej. Piszemy więcej na ten temat w artykułach Jak zwiększyć żywotność automatycznej skrzyni biegów? oraz Jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów?

Większe zużycie paliwa w skrzyniach automatycznych to również częsta opinia osób posiadających pojazd z automatem. Jest to prawda, ale zależna głównie od tego, jaki model skrzyni posiadamy lub jak ją eksploatujemy. Obecnie produkuje się coraz więcej automatów o dużej oszczędności zużywanego paliwa, niektóre są nawet bardziej oszczędne w porównaniu ze skrzyniami manualnymi.

Mówi się, że gdy ktoś zacznie jeździć na automatycznej skrzyni biegów to, nigdy nie powróci już do standardowej. Jest to prawda, ale nie używalibyśmy słowa „nigdy”. Choć ciężko przesiąść się z lepszego na gorsze, to jest to kwestia przyzwyczajenia i na pewno moglibyśmy wrócić do manualnej skrzyni biegów w razie takiej potrzeby.

 

Podsumowując, jaką skrzynię biegów najlepiej wybrać?

Jeżeli dopiero zaczynają Państwo kierować pojazdem, uczą się jeździć lub mają mniejsze doświadczenie w dziedzinie zakupu, to polecamy skrzynie manualne. Nie należy odmawiać sobie na początku poznania tradycyjnego sposobu zmiany biegów. Dodatkowo, na początku nauki jazdy zawsze możemy coś popsuć. W tym przypadku wymiana lub naprawa skrzyni biegów będzie o wiele tańsza. Warto się tu zastanowićjaka skrzynia biegów jest najlepsza dla początkujących kierowców.

Dla osób, które dużo jeżdżą po mieście oraz kierują się wygodą jazdy, idealna okaże się automatyczna skrzynia biegów. Przed zakupem samochodu z automatem namawiamy jednak do dużych rozważań i konsultacji z fachowcem w celu uniknięcia skrzyń awaryjnych i wyboru tej najtańszej w eksploatacji. Jeżeli zdecydują się Państwo na zakup używanego samochodu z automatyczną skrzynią biegów to namawiamy do jej dokładnego sprawdzenia przed finalizacją kupna.

X Strona wykorzystuje pliki cookies do jej prawidłowego funkcjonowania. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację plików cookies witryny. Czytaj więcej w polityce prywatności i plików cookies.