O czym należy pamiętać robiąc przegląd pojazdu przed zimą?

IMAGE Zdjęcie udostępnione na zasadach licencji CC BY 2.0


Akumulator

Gdy nasz pojazd nie chce odpalić na mrozie, to przyczyną tego stanu rzeczy może być akumulator. Podczas serwisowania należy sprawdzić stan naładowania baterii, jak i jej moc rozruchową. Ponadto musimy też zwrócić uwagę na całą instalację elektryczną w samochodzie. Wadliwa instalacja elektryczna może mieć wpływ na pracę akumulatora, nawet jeżeli sam w sobie działa poprawnie.


Alternator

Odpowiedzialny jest za ładowanie akumulatora oraz stanowi źródło prądu w trakcie pracy silnika. Dlatego ważne jest, by podczas przeglądu sprawdzić go oraz cały jego osprzęt. W przypadku zauważenia pęknięć itp. należy go wymienić.


Świece zapłonowe i żarowe

Żarowe świece zamontowane są w samochodach typu diesel. Podczas serwisu trzeba sprawdzić, czy nagrzewają się one prawidłowo. Jeżeli są przepalone, będą problemy z zapaleniem silnika. W przypadku świec zapłonowych (w silnikach benzynowych) sprawdza się odległości między elektrodami. Jeżeli zauważamy, że silnik pracuje nierówno, może to być wina świec.


Przewody zapłonowe

Spotykane w samochodach starszych. W nowszych modelach przewody wysokiego napięcia zostały zastąpione przez układy sterujące. Przewody trzeba sprawdzić, czy nie występują pęknięcia, przetarcia, czy obieg prądu jest prawidłowy, czy nie lecą iskry. Jeśli wystąpią przebicia prądu, to przewody nie będą w stanie zasilić świec zapłonowych i nie dojdzie do zapłonu silnika.


Ciśnienie w oponach

Należy też pamiętać o kontrolowaniu ciśnienia w oponach. Średnio co 3 tygodnie oraz przed każdym dalszym wyjazdem. Podczas jazdy ciśnienie w oponach zmniejsza się, co wpływa na warunki jazdy, nie tylko pogarsza się komfort, lecz dodatkowo bardziej zużywa się samochód, ogumienie.


Światła

Nie można pominąć roli świateł. Jak wiadomo, w okresie zimowym szybko robi się ciemno. Ważne, by światła dobrze oświetlały nam drogę, nie oślepiając przy tym kierowców jadących z naprzeciwka. Kontroli ustawienia świateł należy dokonywać także po wymianie żarówek. Najlepiej dokonać korekty ustawień w serwisie bądź na stacji kontroli pojazdów.


Płyn chłodniczy

Kolejną ważną rzeczą, o której należy pamiętać, jest sprawdzenie krzepliwości płynu chłodniczego. Robi się to przy użyciu glikometru. Jest to niezwykle istotna sprawa, ponieważ w przypadku zamarznięcia takiego płynu, chłodnica może ulec zniszczeniu.


Wycieraczki, płyn do spryskiwaczy

Płyn do spryskiwaczy przed zimą zmieniamy na zimowy. Najlepiej taki, którego temperatura zamarzania to minus 20 stopni Celsjusza. Nie można oszczędzać na płynie, ważna jest jego jakość. W płynach tańszych jest duża zawartość metanolu. Kiedy taki płyn zamarznie na szybie, nic nie będzie widać. Ponadto można uszkodzić pompę spryskiwaczy lub przepalić bezpiecznik. Wycieraczki możemy wymienić w przypadku, gdy zauważymy, że pracują nieprawidłowo na przykład zacinają się lub nie zbierają wody z szyby.


Skrzynie ASB

Przed zimą powinniśmy także sprawdzić stan naszego automatu. Automatyczne skrzynie biegów wyposażone są w wiele skomplikowanych podzespołów, których praca w warunkach zimowych wymaga zarówno odpowiedniego naoliwienia, jak i chłodzenia. Warto również zapoznać się z jazdą zimą na tego typu skrzyni. Nierzadko w trudnych warunkach drogowych może być wymagane ruszanie z wyższego biegu. Ciekawą funkcją może być także tryb zimowy automatycznej skrzyni biegów, który niestety nie jest montowany w każdym typie tego urządzenia.


Amortyzatory, zawieszenie

Trzeba sprawdzić, czy w układzie kierowniczym nie ma luzów. Sprawne amortyzatory ułatwiają operowanie samochodem, skracają drogę hamowania oraz poprawiają żywotność opon. W zimie jest ślisko, dlatego niezwykle ważne jest, by działały one prawidłowo. Sprawdzić należy, czy są one szczelne. Warto też skontrolować geometrię, tj. ułożenie kół.


Hamulce i klocki hamulcowe

Trzeba sprawdzić grubość klocków i stan tarcz hamulcowych oraz przewody hamulcowe. W przypadku elastycznych, czy nie są one bliskie przerwania, a w przypadku metalowych, czy nie zachodzi korozja. Sprawdzić też trzeba hamulec ręczny oraz rozkład sił hamowania. Płyn hamulcowy także wymaga sprawdzenia, przynajmniej raz w miesiącu. Płyn należy zmieniać co około 2 lata.


Uszczelki i zamki

Pamiętajmy, by nasmarować uszczelki odpowiednio wcześniej. Najlepiej płynem na bazie silikonu, nie odmrażaczem! Odmrażacz wysusza mechanizm i tylko ułatwia jego zamarzanie, stosujemy go tylko w przypadku, gdy zamki już zamarzły.


Instalacje LPG

W przypadku samochodów z LPG należy sprawdzić całą instalację. Na zimę zmienia się skład gazu, więcej używa się propanu niż butanu. Trzeba wymienić filtr na zimę.


Ważne zaopatrzenie pojazdu!

Warto zastanowić się jeszcze nad zaopatrzeniem takich drobiazgów jak:

  • Gumowe dywaniki, które zatrzymają wodę, którą wprowadzamy do samochodu (śnieg spod butów). Dzięki takim dywanikom zatrzyma się ona na nich, a nie pod podłogą!
  • Żwirek dla kota, trzymany w niewielkiej ilości np. pod spodem fotela lub z jego tyłu, skutecznie pochłania wilgoć! Pomoże też nam w przypadku, kiedy zakopiemy się w zaspie, skutecznie umożliwi ruszenie.
  • Skrobaczki do szyb – lub specjalny odmrażacz w płynie, który nie zostawia mikrośladów.
  • Nieprzemakalne rękawiczki.
  • Łopatka do odśnieżania.
  • Linka holownicza.
  • Przewody zapłonowe.
  • Podkładki pod koła – pomagające odkopać się z zaspy.

Zima to trudny okres dla kierowców. Warto sprawdzić i udoskonalić wszelkie czynniki, na jakie mamy wpływ. Zaoszczędzi nam to wiele czasu i nerwów. Stan samochodu przed zimą wymaga szczególnej uwagi, dlatego oddanie go na dokładny przegląd techniczny jest niezwykle istotny. Dla własnego dobra.

Nasza strona używa plików cookies tylko w celu ułatwienia jej przeglądania!
Akceptuję! Informacje