Olej przekładniowy w automatycznych skrzyniach biegów

Olej przekładniowy w automatycznych skrzyniach biegów. CC BY 2.0


Jaką rolę pełni olej przekładniowy w automatycznych skrzyniach biegów?

Podobnie jak w silniku, także i w skrzyni automatycznej olej pełni podstawową funkcję smarowania podzespołów urządzenia, aby zapewnić mu trwałą pracę i długą żywotność. Nie jest to jednak jedyne zadanie tego płynu. Olej przekładniowy odpowiada także za odprowadzanie ciepła z automatu, przez co znacząco go ochładza. Jak widać, odpowiednie smarowanie elementów automatu, jest bardzo ważne i dlatego należy na to zwracać dużą uwagę.


Olej podlega podstawowym prawom fizyki

Warto wiedzieć, że olej napędowy, jako ciecz stała, podlega podstawowym prawom dynamiki cieczy. Co to właściwie dla nas oznacza? Należy mieć świadomość, że w świeżo uruchomionym pojeździe olej przekładniowy jest jeszcze zimny, przez co jest gęstszy i ma większe ciśnienie. Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów olej przekładniowy w automacie nagrzewa się, jego gęstość i ciśnienie maleje. Ma to duże znaczenie przy obserwacji pracy skrzyni automatycznej. Na zimnym smarze będzie w większości przypadków działać prawidłowo, na rozgrzanym może uwidocznić ukryte defekty. Stąd ważne jest testowanie automatycznych skrzyń biegów w różnych warunkach ich pracy.


Jak szybko zużywa się olej przekładniowy w automatycznych skrzyniach biegów?

Ponieważ olej smarujący mechanizmy skrzyni automatycznej pracuje w bardzo ciężkich warunkach, to szybko traci swoje właściwości. Choć w obecnych czasach tego typu produkty są bardzo wydajne, to i one z czasem wymagają wymiany.

Przede wszystkim olej w skrzyni automatycznej należy stale kontrolować i wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta. Przykładowo, według danych firm ZF lub Mercedes Benz, olej należy wymieniać nie rzadziej, niż na 50 000 – 60 000 przejechanych kilometrów. Wyjątkiem mogą być sytuacje, w których posiadamy pojazd używany lub występują wyraźne sygnały mogące świadczyć o złym smarowaniu. Takimi oznakami mogą być np. zmniejszona płynność działania przekładni, szarpanie, zacinanie, dziwne dźwięki dochodzące z mechanizmu.

Warto także wiedzieć, że w niektórych markach pojazdów olej w mechanizmach skrzyni biegów może być typu Lifetime. Absolutnie nie oznacza to, że nie musimy go wymieniać. Jego żywotność uwarunkowana jest żywotnością urządzenia, czyli w tym przypadku skrzyni automatycznej i może wynosić do 200 000 kilometrów.


Sprawdzanie automatycznej skrzyni biegów pod kątem szczelności

Oprócz zadbania o właściwe smarowanie elementów automatu, warto także co jakiś czas zrobić przegląd pod kątem szczelności. Mechanik określi wówczas, czy skrzynia nie ma żadnych przecieków. Dzięki temu uzyskamy pewność, że cały olej znajduje się w urządzeniu i dociera do jego ważniejszych podzespołów. Mówiąc o szczelności warto też przypomnieć o sprawdzeniu czy olej przekładniowy krążący w skrzyni automatycznej nie zawiera glikolu. Glikol w oleju przekładniowym pojawia się w wyniku przecieków płynu chłodniczego i po wejściu w reakcję z samym olejem może powodować mikrouszkodzenia elementów skrzyni biegów i jej nieprawidłową pracę.

Podsumowując, namawiamy Państwa do kontrolowania poziomu oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów. Pozwoli to na jej prawidłową pracę i uzyskanie oszczędności na ewentualnych większych naprawach.


Nasza strona używa plików cookies tylko w celu ułatwienia jej przeglądania.
Akceptuję Czytaj więcej