Automatyczne skrzynie biegów w samochodach terenowych

Ważną kwestią jest uświadomienie sobie, że prowadzenie pojazdu na wymagających nawierzchniach jest czymś zupełnie innym niż jazda po asfalcie nawet tym samym autem. Musimy wziąć tu pod uwagę takie utrudnienia jak górki, kamienie, błoto i oczywiście wodę, która jest dużym zagrożeniem dla automatycznych skrzyń biegów w samochodach terenowych. W porównaniu z prostym podłożem możemy liczyć na większe obciążenie elementów silnika, przekładni oraz różnice w zużyciu paliwa. Biorąc pod uwagę te kwestie, możemy zastanawiać się, które rozwiązanie, manualna czy automatyczna skrzynia biegów jest lepsze w przypadku terenówek.

 

Skrzynie automatyczne w samochodach terenowych. Jeep Wrangler podczas wspinaczki (źródło Pixabay).

 

Zalety automatycznej skrzyni biegów w samochodach terenowych

Sporą zaletą skrzyń automatycznych w samochodach terenowych jest małe obciążenie sprzęgła. Zarówno podczas wdrapywania się na górki, jak i na grząskim podłożu prędkość pojazdu zmienia się tylko przy użyciu hamulca.

Dodatkowo biegi zmieniane są tu całkowicie bez konieczności odłączania napędu, co dzieje się w skrzyni manualnej. Jest to spora zaleta, ponieważ eliminuje niepożądane szarpnięcia w układzie napędowym, zmniejsza jego obciążenie i zwiększa wygodę jazdy.

Automat pozwala nam także na wykorzystanie dodatkowego położenia dźwigni. Przykładowo ustawienie dźwigni w pozycji 2 nie załączy już 3, 4 i 5 biegu. Jest to szczególnie przydatne podczas jazdy po grząskim ternie jak błoto, czy piasek.

 

Skrzynie automatyczne w samochodach terenowych. Jeep Wrangler Rubicon (źródło Pixabay).

 

Wady skrzyni automatycznej w autach terenowych

Główną wadą zastosowania automatycznych skrzyń biegów w samochodach terenowych jest ryzyko jej zalania przez wodę. Oczywiście w przypadku jazdy w terenie ciężko jest uniknąć bezpośredniego kontaktu z wodą, a zalany w ten sposób automat może od razu ulec awarii. Dzieje się tak, ponieważ w odróżnieniu od skrzyni manualnej, automat korzysta ze smarowania do zmiany biegów, co w kontakcie z wodą jest niemożliwe. Co ciekawe ręczna skrzynia biegów może działać dość długo nawet po zalaniu przez wodę, aczkolwiek jest to dla niej niekorzystne.

Dobrą wiadomością jest to, że automatyczne skrzynie biegów w samochodach terenowych można zabezpieczyć przed zalaniem, aczkolwiek wiąże się to z rozebraniem przekładni i dużym kosztem.

 

Skrzynia automatyczna w terenówce. Jeep Wrangler Rubicon w górach (źródło Pixabay).

 

Inną wadą terenówek z automatem jest większe zużycie paliwa w porównaniu do jazdy po równej nawierzchni. Mówimy tu o zużyciu większym o około 1-4 litra / 100 km, w zależności od rodzaju automatu, pojazdu i warunków jazdy. Nie powinno to być jednak zaskoczeniem, zważywszy na to, jak duże obciążenia towarzyszą podzespołom samochodu podczas jazdy w terenie.

 

Skrzynie automatyczne w samochodach terenowych. Samochód terenowy, Jeep Wrangler (źródło Pixabay).

 

Podsumowanie

Jak sami możemy zauważyć, automatyczne skrzynie biegów w samochodach terenowych mogą kosztować nas większe zużycie paliwa niż w przypadku manualnego odpowiednika. Jednocześnie automat daje nam większy komfort jazdy i odciąża niektóre elementy napędowe pojazdu jak np. sprzęgło. W praktyce może przełożyć się to na większą oszczędność niż ta, którą uzyskalibyśmy na paliwie. Z tego i innych względów polecamy zastosowanie automatycznych skrzyń biegów w pojazdach terenowych z napędem na cztery koła.

X Strona wykorzystuje pliki cookies do jej prawidłowego funkcjonowania. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację plików cookies witryny. Czytaj więcej w polityce prywatności i plików cookies.