Czym są dwusprzęgłowe skrzynie biegów?

IMAGE Zdjęcie udostępnione na zasadach licencji CC BY 2.0


Na czym polega wyjątkowość skrzyń dwusprzęgłowych?

W całej rodzinie przekładni automatycznych nie znajdziemy tak specyficznego rodzaju jak skrzynia dwusprzęgłowa. Dlaczego? Ponieważ jest to urządzenie łączące w sobie zalety skrzyni manualnej, jak i automatycznej. Na szczególną uwagę zasługuje także jej budowa. W istocie są to dwa różne sprzęgła zamknięte w jednej obudowie. Stąd też pochodzi nazwa skrzyń biegów tego rodzaju.


Jak działa skrzynia dwusprzęgłowa?

Skrzynia tego typu składa się z dwóch indywidualnych sprzęgieł. Pierwsze jest odpowiedzialne za kontrolę biegów nieparzystych 1,3,5 oraz biegu wstecznego, a drugie za biegi parzyste 2,4. Mechanizmy te uzupełniają się wzajemnie podczas jazdy, dzięki czemu proces zmiany biegów staje się niesamowicie płynny i szybki. Jest to główna zaleta omawianej przez nas skrzyni.

Schemat działania dwusprzęgłowej skrzyni biegów DSG
  • M: motor
  • B: podwójne sprzęgło
  • C: wał napędowy
  • D: koła dla biegów parzystych
  • E: koła dla biegów nieparzystych
  • F: wał napędzany

Dobrze, a jak to wygląda na przykładzie? Przypuśćmy, że posiadają Państwo samochód ze standardową przekładnią manualną. Wówczas zmiana biegu wymaga wciśnięcia sprzęgła i chwilowego odłączenia mocy silnika. Nierzadko powoduje to niemiłe szarpnięcie przy puszczaniu sprzęgła, co jest charakterystyczne głównie dla początkujących kierowców. W przypadku przekładni dwusprzęgłowej przy zmianie aktualnego biegu, automatycznie przygotowywany jest już bieg następny, co eliminuje konieczność odłączenia mocy silnika i przyspiesza zmianę przełożenia. Ponadto, ruszając z miejsca skrzynia tego typu ma od razu wrzucony pierwszy bieg, co jest dużą wygodą.


Zalety skrzyń dwusprzęgłowych

  • brak konieczności odłączenia pracy silnika podczas zmiany biegów
  • znacząco zwiększona płynność i szybkość zmiany biegów
  • zmniejszone zużycie oleju napędowego z uwagi na lepsze dostosowanie ustawień do zmian prędkości
  • elastyczność polegająca na korzystaniu ze skrzyni również tak, jak z przekładni manualnej
  • wygoda jazdy objawiająca się lekką i płynną zmianą biegów bez szarpnięcia

Zachęcamy także do zapoznania się z innym rodzajem skrzyń typu, a dokładnie dwusprzęgłową przekładnią PDK stworzoną przez markę Porsche Doppel Kupplung.

Podsumowując, dwusprzęgłowe skrzynie biegów, choć zaliczane są do automatów, to mają w sobie także wiele zalet standardowych przekładni. Właśnie takie cechy połączone z ergonomią użytkowania sprawiają, że jest ona nadal bardzo lubiana wśród kierowców. Szczerze polecamy takie rozwiązanie nie tylko tym, którzy cenią komfort jazdy, ale także osobom, które nie potrafią wybrać pomiędzy automatem a skrzynia manualną.


Warning: include(include-externalcss.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/funcar/domains/funcar.com.pl/public_html/blog-skrzynie-dsg.php on line 154

Warning: include(include-externalcss.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/funcar/domains/funcar.com.pl/public_html/blog-skrzynie-dsg.php on line 154

Warning: include(): Failed opening 'include-externalcss.php' for inclusion (include_path='.:/opt/alt/php55/usr/share/pear:/opt/alt/php55/usr/share/php') in /home/funcar/domains/funcar.com.pl/public_html/blog-skrzynie-dsg.php on line 154
Nasza strona używa plików cookies tylko w celu ułatwienia jej przeglądania!
Akceptuję! Informacje