Dwusprzęgłowe skrzynie biegów PDK - Porsche-Doppel-Kupplungs Getriebe

Czym jest skrzynia dwusprzęgłowa

Przypomnijmy króko, skrzynia dwusprzęgłowa jest to połączenie skrzyni manualnej z możliwością jej całkowitej automatyzacji. Zalety wybrane z tych dwóch rodzajów, a więc szybkie, ręczne zmienianie przełożenia oraz komfort odpoczynku lewej nogi od sprzęgła (asb), dało w efekcie skrzynię dwusprzęgłową.

 

Krótka historia skrzyń PDK

Skrzynia PDK (Porsche Doppel Kupplung) została w całości stworzona przez markę Porsche. W roku 1983 została użyta w modelu wyścigowym, a już w 1986 r. zastosowano ją po raz pierwszy w samochodzie osobowym. Natenczas skrzynie tego typu były dosyć drogie ze względu na skomplikowaną budowę sterowniczą, która zawierała mnóstwo elektroniki. Obecnie skrzynie te są bardziej nowoczesne, ale ciągle szuka się dla nich nowych rozwiązań i udogodnień. Teraz produkcją takich skrzyń zajmuje się firma ZF Friedrichschafen AG, która oferuje je w dwóch rodzajach, z napędem na przednią lub tylną oś.

 

Budowa skrzyń PDK

W budowie zastosowano dwa mokre sprzęgła. Skrzynię biegów z silnikiem łączą dwa wałki sprzęgłowe, przy czym jeden wałek umieszczony jest wewnątrz drugiego. Moc z silnika przekazywana jest do jednego sprzęgła, natomiast drugie wybiera i zmienia kolejny bieg.

Podczas zmiany biegów jedno sprzęgło otwiera się, a drugie zamyka. Sprzęgło pierwsze obsługuje biegi nieparzyste, a więc 1, 3, 5, 7 oraz R, natomiast drugie analogicznie biegi parzyste: 2, 4, 6. Taki tryb znacznie ułatwia zmianę biegów, dzięki czemu trwa to setne części sekundy! A sama jazda jest płynna i komfortowa.

Nie znajdziemy w samochodzie z PDK pedału sprzęgła, a ruszanie i zatrzymanie auta działa jak przy zwykłej skrzyni automatycznej, sterowanie TCU, który dostosowuje optymalne działanie skrzyni do stylu jazdy kierowcy. Sterowanie może być automatyczne, można też wybrać wariant z drążkami za kierownicą.

 

Jak działa dwusprzęgłowa skrzynia biegów PDK?

Jak już zostało wspomniane, za działanie odpowiada masa elektroniki. To dzięki niej następuje włączanie i rozłączanie sprzęgieł – zmiana biegów, w zależności od nacisku na pedał gazu lub hamulca.

Moment obrotowy z silnika jest przekazywany przez wał korbowy do dwumasowego koła zamachowego, a następnie trafia na sprzęgła wielotarczowe.

Ciśnienie zamyka sprzęgło 1 i łączy się z wałkiem sprzęgłowym 1. Wał napędowy przekazuje moment na tylną oś (w przypadku modeli z napędem na cztery koła na obie osie), a PDK wybiera wtedy bieg. Teraz już moment silnika zaczyna działać na drugie sprzęgło, przez co, jak już zostało wspomniane wcześniej, zmiany biegów następują na zmianę. Bieg, który działa, wyświetla się na tablicy zegarów.

Dla tych skrzyń został stworzony specjalny olej, Pentosin FFL 3. Nie wolno mieszać go z innymi olejami przekładniowymi!

 

Zalety skrzyń PDK:

  • szybkość działania,
  • mniejsze zużycie paliwa,
  • mniejsza ilość wydzielanych spalin,
  • większy komfort jazdy miejskiej,
  • możliwość jej działania jako skrzyni manualnej,
  • brak ograniczenia mocy silnika,

 

Wady skrzyń PDK:

  • można trafić na niedostatek mocy podczas zmiany biegów. Np. gdy biegi są obsługiwane przez 2 różne sprzęgła,
  • niedoskonały tryb kickdown,
  • nieco wyższa cena zakupu, jak i serwisowania,
  • większa masa i waga z uwagi na zastosowanie dwóch sprzęgieł,

 

Innym, równie ciekawym typem skrzyń dwusprzęgłowych są skrzynie automatyczne DSG, których praca nie wymusza konieczności odłączania silnika podczas zmiany przełożeń.

Jak widać, rozwiązania w tej dziedzinie stale się zmieniają. Dwusprzęgłowe skrzynie biegów PDK są z pewnością jedną z najciekawszych opcji, jakie są obecnie dostępne na rynku. Warto zapoznawać na bieżąco z ofertą i cieszyć się coraz większym komfortem jazdy.

X Strona wykorzystuje pliki cookies do jej prawidłowego funkcjonowania. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację plików cookies witryny. Czytaj więcej w polityce prywatności i plików cookies.