Winter mode, czyli tryb zimowy w automatycznej skrzyni biegów

IMAGE Zdjęcie udostępnione na zasadach licencji CC BY 2.0


Kiedy stosujemy tryb „W” w automatycznej skrzyni biegów?

Tryb zimowy w automatycznej skrzyni biegów, jak sama nazwa wskazuje służy do stosowania w zimie, ale tylko w określonych warunkach! Stosowanie go na drogach suchych i o dobrej przyczepności spowodować może tylko szkody, takie jak szybsze zużycie paliwa, gorsze osiągi czy obciążenie przekładni hydrokinetycznej. Jazda z użyciem tego trybu nie uchroni nas też przed trudnymi warunkami zimowymi. W tym celu najlepiej wykonać solidny przegląd pojazdu przed zimą i mieć pewność, co do jego prawidłowego działania.

W większości przypadków tryb ten służy do ruszania na powierzchni oblodzonej czy ośnieżonej. Wyjątkiem są samochody tylnonapędowe niezawierające ESP czy kontroli trakcji. W ich przypadku tryb zimowy umożliwia również jazdę o większej prędkości oraz zapewnia stabilność podczas hamowania.

Zdarza się, że tryb ten wyłączany jest automatycznie, za pomocą elektroniki zaprogramowanej na wyłączenie przy osiągnięciu konkretnej prędkości. Według ekspertów optymalnym jest korzystanie z trybu zimowego do około 72 km/h.

Jeżeli interesują Państwa pozostałe tryby pracy automatycznej skrzyni biegów P,R,N,D, to zapraszam do ich szerszego opisu w artykule: Jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów? Dowiemy się tu m.in. kiedy zgodnie z zaleceniami producenta, używać poszczególnych trybów pracy ASB.


Trybu „Winter” używać można tylko w warunkach ciężkich!

Główną funkcją trybu zimowego jest możliwość ruszania z biegu drugiego, a nawet trzeciego. Umożliwia to zmniejszenie ryzyka utraty przyczepności oraz odpowiedniejsze dozowanie napędu, dzięki czemu można ruszyć w sytuacji ekstremalnej, z którą nie radzą sobie inne systemy. Wbrew pozorom, nie powinno używać się tego trybu do wyjeżdżania z zasp. Wysokie obroty, na jakich pracuje wówczas skrzynia, mogą spowodować jej przegrzanie.


Czy tryb zimowy w automatycznej skrzyni biegów spowoduje, że jazda będzie bardziej ekonomiczna?

Pomimo że wyższe biegi są wpinane wcześniej, a redukcja następuje przy obrotach niższych, to jednak ze względu na fakt, iż samochód rusza z biegu drugiego bądź trzeciego, znacznie zużywa się energia w przetworniku momentu obrotowego. Logicznym wydaje się więc, że dynamiczna jazda staje się niekorzystna, nie tylko ze względów bezpieczeństwa. Zbytnia dynamika znacznie obciąża skrzynię, wytwarza się więcej ciepła. Niektóre skrzynie posiadają tzw. wentyl bezpieczeństwa i redukcja biegu do pierwszego następuje po wciśnięciu gazu do podłogi.


Czy wszystkie automatyczne skrzynie biegów posiadają tryb zimowy?

Oczywiście winter mode, czyli tryb zimowy w automatycznej skrzyni biegów nie jest montowany standardowo. W modelach, w których tryb zimowy występuje, oznaczony jest na przekładni dodatkową literką „W” (ang. winter). Co ciekawe istnieją także skrzynie ASB, które pomimo braku tego oznaczenia również zostały w ten tryb wyposażone. Włączyć go można manualnie, przełączając podczas postoju z trybu D do trybu M, po czym wybrać selektorem wyższe przyłożenie. Kiedy na panelu wyświetli się nam 2 lub 3, mamy włączony tryb „winter”. W modelach najnowszych tryb zimowy posiada dodatkowo funkcję blokady na 4 koła napędzane, co zwiększa przyczepność.


Technika ma za zadanie ułatwiać nam życie, jednak pamiętajmy, że najlepiej skorzystamy z udogodnień, zapoznając się z zasadami ich działania. Kluczowe znaczenie ma jak zwykle wykorzystanie udogodnień technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem!

Nasza strona używa plików cookies tylko w celu ułatwienia jej przeglądania!
Akceptacja! Czytaj więcej