FAQ często zadawane pytania i odpowiedzi

FAQ (z ang. Frequently Asked Questions) to miejsce na często zadawane pytania i odpowiedzi na te pytania. Zbiór takich pytań ma na celu udzielenie szybkiej odpowiedzi na najpopularniejsze wątki bez konieczności angażowania osób trzecich np. konsultantów lub obsługi technicznej.


  1. Czy automatyczne skrzynie biegów są bardziej awaryjne od manualnych?

    Skrzynia ASB to urządzenie wyposażone w wiele skomplikowanych układów i podzespołów. Logiczne jest zatem, że może ulegać awarii częściej, niż prostsza w budowie skrzynia manualna. Uspokajając, warto wspomnieć że przy prawidłowym użytkowaniu tego urządzenia jego awaryjność jest naprawdę znikoma. Mogą wystąpić wyjątki w postaci skrzyń o większej awaryjności, aczkolwiek na temat tych wyjątków jest wiele informacji w Internecie i sukcesywnie można się ustrzec przed zakupem awaryjnego automatu.

  2. Ile może kosztować naprawa automatycznej skrzyni biegów?

    Jest to pytanie, na które bardzo ciężko odpowiedzieć jednym zdaniem. Wszystko zależy bowiem od rodzaju usterki, która z kolei definiuje środki konieczne do jej usunięcia. Mogą być to koszty w widełkach od 1000 zł nawet do 10 000 zł.

  3. Czy instalacja LPG w samochodzie ze skrzynią ASB to dobry pomysł?

    Osobiście nie polecamy montażu instalacji LPG w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Nie jest to dobre rozwiązanie techniczne i ekonomiczne, aczkolwiek gdyby już zaszła taka potrzeba to doradzamy instalacje LPG minimum IV generacji lub nowsze.

  4. Jaką żywotność ma automatyczna skrzynia biegów?

    Aktualnie produkowane automatyczne skrzynie biegów, według informacji producenta, mają przebiegi od 150 000 do 250 000 kilometrów. Oczywiście dużo zależy także od sposobu eksploatacji automatu. Jeżeli będzie on, delikatnie mówiąc nieodpowiedni, to skrzynia może ulec awarii po krótszym dystansie. Ciekawostką jest, że niektóre starsze modele skrzyń ASB psuły się nawet po 500 000 kilometrach.

  5. Jak skutecznie zadbać o żywotność automatycznej skrzyni biegów?

    Przede wszystkim należy bezwzględnie stosować się do zaleceń producenta urządzenia. Pamiętajmy o wymianie oleju po przejechaniu każdych 50 000 kilometrów oraz montażu odpowiedniej ilości chłodnic. Warto także co jakiś czas wykonać okresowy przegląd automatu, nawet jeżeli nic nie wskazuje na jego uszkodzenie.

  6. Jakie znamy rodzaje automatycznych skrzyń biegów?

    W obecnych czasach automatyczne skrzynie biegów można podzielić, ze względu na ich budowę, na kilka rodzajów. Prawdziwym klasykiem jest niewątpliwie automat ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Wyróżniamy także skrzynie dwusprzęgłowe DSG , przekładnie zautomatyzowane oraz skrzynie bezstopniowe CVT.

  7. Czym jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG?

    Jest to automatyczna skrzynia biegów, która łączy w sobie zalety zarówno automatu, jak i skrzyni manualnej. Nazwa skrzyni nawiązuje do dwóch sprzęgieł umieszczonych w tej samej obudowie. Zaletą tego typu skrzyń jest m.in. większa szybkość i płynność zmiany biegów.

  8. Do czego służy chłodnica w skrzyni ASB?

    Automatyczna skrzynia biegów, jak każde urządzenie, podczas działania wytwarza niepożądane ciepło. Brak jego odprowadzania groziłby uszkodzeniem automatu. W tym miejscu z pomocą przychodzi właśnie chłodnica, która ochładza elementy skrzyni ASB i odprowadza ciepło.

  9. Jakie są zalety montażu dodatkowych chłodnic w skrzyni ASB?

    Przede wszystkim dzięki lepszemu chłodzeniu zwiększamy żywotność i wydajność automatu! Ponadprogramowe chłodzenie może także pomóc w zmniejszeniu eksploatacji oleju przekładniowego w skrzyni. Warto także zaznaczyć, że koszt montażu dodatkowej chłodnicy jest względnie niewielki, a korzyści oczywiste.

  10. Jaka jest rola oleju przekładniowego?

    Automatyczna skrzynia biegów, jak większość urządzeń mechanicznych, podczas swojej pracy wytwarza duże obciążenia i ilości ciepła. W celu minimalizacji tych efektów ubocznych stosuje się olej przekładniowy. Odpowiada on za smarowanie podzespołów automatu i, co za tym idzie, ich wydajniejszą pracę. Ponadto płyn ma za zadanie odprowadzanie ciepła, co wraz z chłodnicami zapobiega przegrzaniu urządzenia.

  11. Jak często należy wymieniać olej przekładniowy?

    Na wstępie należy zaznaczyć, że poziom oleju przekładniowego w skrzyni ASB powinien być stale kontrolowany. Gwarantuje on prawidłową pracę automatu! Olej powinniśmy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta. Większosć producentów ASB zaleca wymianę oleju, co 50 000 - 60 000 przebytych kilometrów.

  12. Czy automatyczna skrzynia biegów powoduje większe spalanie paliwa?

    Na europejskich drogach przyjęło się błędne stwierdzenie, że pojazdy wyposażone w skrzynię ASB więcej palą. Nie jest to do końca prawda. Czasami samochód z automatem może spalać mniej paliwa, niż ze skrzynią manualną, a statystycznie zużycia paliwa w każdym przypadku jest zbliżone. Znaczący wpływ na spalanie ma natomiast mało ekonomiczna, szybka jazda samochodem lub niestosowanie się do zaleceń producenta skrzyni.

  13. Jakie znamy najczęstsze przyczyny awarii automatycznych skrzyń biegów?

    Najczęstszą przyczyną usterek skrzyń ASB jest ich niewłaściwa eksploatacja. Zazwyczaj objawia się ona brakiem jazdą niezgodną z zaleceniami, przekroczeniem czasu wymiany oleju lub zbyt małą ilością chłodnic w stosunku do przeznaczenia pojazdu. Na awaryjność automatycznej skrzyni biegów mogą mieć także wpływ trudne warunki pogodowe lub ukształtowanie terenu.

  14. Jak możemy uniknąć awarii skrzyni ASB?

    Podstawową profilaktyką jest właściwa eksploatacja tego urządzenia! Duże znaczenie ma też dokonywanie okresowych przeglądów, podczas których mechanik sprawdza stan oleju przekładniowego, szczelność i ogólny stan automatu.

  15. Czy skrzynie ASB są drogie w eksploatacji?

    Jest to częsta i nie do końca prawdziwa opinia wśród kierowców. Automatyczna skrzynia biegów może być bardziej wydajna w eksploatacji, niż manualna. Wszystko zależy od tego, jak jej używamy! Jeżeli dbamy o nasz automat i eksploatujemy go zgodnie z zaleceniami producenta, to zużycie paliwa będzie na zadowalającym poziomie.

  16. Do czego służy komputerowa diagnostyka automatycznych skrzyń biegów?

    Pozwala na szybkie i precyzyjne określenie miejsca oraz stopnia usterki skrzyni ASB. W rzeczywistości może przekładać się to na mniejsze koszty i krótszy czas naprawy.

  17. Kiedy należy stosować tryb Winter mode w skrzyni ASB?

    Winter mode, czyli tryb zimowy, w który wyposażone są niektóre automatyczne skrzynie biegów, stosuje się tylko w ciężkich warunkach zimowych. Najczęściej tego trybu używamy podczas ruszania na śliskiej, oblodzonej drodze. Ważne jest zrozumienie, że tryb Winter mode włączany na suchej drodze może doprowadzić do spowolnienia osiągów lub całkowitego uszkodzenia skrzyni ASB.

  18. Czy każda automatyczna skrzynia biegów posiada tryb zimowy?

    Standardowo skrzynie ASB posiadają cztery podstawowe tryby pracy: P – parkingowy, R – wsteczny, N – neutralny oraz D – jazda do przodu. Tryb winter mode oznaczany literką „W” jest trybem dodatkowym montowanym tylko w niektórych skrzyniach ASB.

  19. Czym są dwusprzęgłowe skrzynie biegów PDK?

    Podobnie jak skrzynie DSG, tak i PDK łączą w sobie zalety przekładni automatycznej i manualnej. Dwusprzęgłowe skrzynie PDK zbudowane są z dwóch wałków sprzęgłowych umieszczonych jeden wewnątrz drugiego. Silnik przekazuje swoją moc do pierwszego sprzęgła, podczas gdy drugie, w tym samym czasie zmienia bieg.

  20. Jakie znamy zalety dwusprzęgłowych skrzyń biegów?

    Zarówno skrzynie DSG, jak i PDK mają wiele zalet. Przede wszystkim są niezwykle szybkie w działaniu i mają możliwość działania jako skrzynia manualna. W wielu przypadkach dwusprzęgłowe skrzynie biegów umożliwiają płynną jazdę, co przekłada się też na mniejsze zużycie paliwa i oleju przekładniowego.

  21. Jakie znamy wady dwusprzęgłowych skrzyń biegów?

    Dwusprzęgłowe skrzynie biegów DSG oraz PDK posiadają dość skomplikowaną budowę. Dodatkowo wyposażone są w dwa sprzęgła, co znacząco zwiększa masę całego automatu. Wszystkie te czynniki mogą mieć wpływ na większy koszt urządzenia.

  22. Jak holować pojazd z automatyczną skrzynią biegów?

    Samochód z automatyczną skrzynią biegów nie może być holowany tak samo, jak zwykły pojazd! Należy wrzucić bieg neutralny oznaczony symbolem N i włączyć silnik, co umożliwi prawidłowe smarowanie podzespołów automatu. Pojazd możemy holować na dystansie do 50 km z prędkością maksymalną 50 km/h.

  23. Jak prawidłowo holować samochód ze skrzynią ASB i napędem na cztery koła?

    Należy zastosować się do zasad holowania pojazdu z automatyczną skrzynią biegów. Ponadto, jeżeli to możliwe, powinniśmy przełączyć napęd tylko na jedną oś. Zmniejsza to ryzyko uszkodzenia ASB i mechanizmu napędowego pojazdu.

  24. Jak rozpoznać, że doszło do przecieku płynu chłodzącego do skrzyni biegów?

    W przypadku dostania się wody do wnętrza skrzyni ASB w tym szczególnie do oleju przekładniowego może nastąpić tak zwane ślizganie się skrzyni lub nawet całkowity brak załączenia napędu. Następstwem tego może być konieczność wymiany oleju w skrzyni biegów i jej sprawdzenie pod kątem szczelności.

  25. Jakie skrzynie biegów najczęściej ulegają przeciekom?

    Przede wszystkim są to automaty o małej szczelności lub eksploatowane w nieprawidłowy sposób. Patrząc pod kątem konkretnych producentów, najbardziej narażone na przecieki są skrzynie marki Volvo, Opel i Mercedes.

  26. Co to jest Kickdown w automatycznej skrzyni biegów?

    Jest to funkcja skrzyni biegów polegająca na gwałtownych przyspieszeniu samochodu dzięki redukcji biegu o 2,3 pozycje wajchy.

  27. Czy funkcja Kickdown może uszkodzić automatyczną skrzynię biegów?

    Funkcja kickdown sama w sobie nie powinna spowodować usterki automatu. Natomiast częsta jazda w dynamiczny sposób może powodować niepożądane obciążenia mechanizmów pojazdu i właśnie to może doprowadzić do awarii w dłuższej perspektywie czasu.

  28. Jakie urządzenia używamy do komputerowej diagnostyki skrzyni biegów?

    W celu poprawnej i skutecznej analizy usterki firma Funcar przeprowadza dokładną diagnostykę komputerową skrzyni biegów. Używane są do tego narzędzia: VAS, TECH 2, SALUS (Hanatech) oraz LAUNCH. Dzięki takiemu podejściu wykrycie usterki jest precyzyjne, a podany klientowi koszt i czas naprawy jak najbardziej realny.

  29. Do czego służy tryb S automatycznej skrzyni biegów?

    Jak wskazuje skrót, jest to tryb jazdy sportowej. W zależności od rodzaju jego umiejscowienia może spełniać inną funkcję. Jeżeli widnieje on na liście pozycji trybów automatycznej skrzyni biegów PRND, to wówczas służy do włączenia trybu sportowego z możliwością szybszej zmiany biegów. Natomiast przycisk oznaczony literką S służy do zmiany pracy oprogramowania pod kątem jazdy sportowej.

  30. Czy automatyczne skrzynie biegów w samochodach terenowych to dobry pomysł?

    Automat w samochodzie terenowym ma wiele zalet w tym mniejsze obciążenie sprzęgła i większą wygodę z jazdy. Może natomiast ulec zalaniu w trudnych warunkach terenowych. Jeżeli automatyczna skrzynia biegów zostanie zabezpieczona przed wodą, to jak najbardziej możemy polecić takie rozwiązanie.


Nasza strona używa plików cookies tylko w celu ułatwienia jej przeglądania!
Akceptuję! Polityka Cookies