FAQ często zadawane pytania i odpowiedzi

FAQ (z ang. Frequently Asked Questions) to miejsce na często zadawane pytania i odpowiedzi na te pytania. Zbiór takich pytań ma na celu udzielenie szybkiej odpowiedzi na najpopularniejsze wątki bez konieczności angażowania osób trzecich np. konsultantów lub obsługi technicznej.


  1. Czy automatyczne skrzynie biegów są bardziej awaryjne od manualnych?

    Skrzynia ASB to urządzenie wyposażone w wiele skomplikowanych układów i podzespołów. Logiczne jest zatem, że może ulegać awarii częściej, niż prostsza w budowie skrzynia manualna. Uspokajając, warto wspomnieć że przy prawidłowym użytkowaniu tego urządzenia jego awaryjność jest naprawdę znikoma. Mogą wystąpić wyjątki w postaci skrzyń o większej awaryjności, aczkolwiek na temat tych wyjątków jest wiele informacji w Internecie i sukcesywnie można się ustrzec przed zakupem awaryjnego automatu.

  2. Ile może kosztować naprawa automatycznej skrzyni biegów?

    Jest to pytanie, na które bardzo ciężko odpowiedzieć jednym zdaniem. Wszystko zależy bowiem od rodzaju usterki, która z kolei definiuje środki konieczne do jej usunięcia. Mogą być to koszty w widełkach od 1000 zł nawet do 10 000 zł.

  3. Czy instalacja LPG w samochodzie ze skrzynią ASB to dobry pomysł?

    Osobiście nie polecamy montażu instalacji LPG w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Nie jest to dobre rozwiązanie techniczne i ekonomiczne, aczkolwiek gdyby już zaszła taka potrzeba to doradzamy instalacje LPG minimum IV generacji lub nowsze.

  4. Czy instalacja LPG w samochodzie ze skrzynią ASB to dobry pomysł?

    Osobiście nie polecamy montażu instalacji LPG w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Nie jest to dobre rozwiązanie techniczne i ekonomiczne, aczkolwiek gdyby już zaszła taka potrzeba to doradzamy instalacje LPG minimum IV generacji lub nowsze.

  5. Jaki jest maksymalny czas użytkowania zbiornika LPG?

    Przypomnijmy, że standardowy czas legalizacji nowo zakupionego zbiornika LPG to 10 lat. Po upływie tego czasu możemy jednorazowo zalegalizować zbiornik na kolejne 10 lat. Tak więc maksymalny czas użytkowania takiego zbiornika to do 20 lat.

  6. Na jaki czas legalizuje się zbiorniki LPG?

    Jeżeli nasz stary zbiornik LPG ma już więcej niż 10 lat to może zostać zalegalizowany na kolejne 10 lat. Warunkiem jest brak oznaczenia K.E. na zbiorniku, które nadawane jest przez jego producenta i uniemożliwia dalszą legalizację zbiornika.

  7. Czy legalizacja zbiornika LPG wykonana za granicą jest ważna w Polsce?

    Nie! Jeżeli zakupimy pojazd wyposażony zbiornik LPG za granicą, to niezależnie od roku produkcji taka instalacja gazowa musi przejść legalizację w naszym kraju.

  8. Na czym polega legalizacja zbiornika LPG?

    Zbiornik LPG jest demontowany z samochodu (pozostaje instalacja benzynowa), po czym poddawany jest odpowiednim badaniom przez Transportowy Dozór Techniczny. Jeżeli wszystkie testy przebiegną pomyślnie i zbiornik nie ma oznaczenia K.E., to zostaje ponownie zamontowany do samochodu na kolejne 10 lat.

  9. Które automatyczne skrzynie biegów są najmniej awaryjne?

    W tej kwestii zdania są mocno podzielone, aczkolwiek wynikają one głównie z niepoprawnej jazdy, która jest efektem późniejszych awarii automatu. Analizując naprawiane auta, awariom najrzadziej ulegają skrzynie wyprodukowane przez Toyotę, Hondę lub Mercedesa. Pamiętajmy jednak, że niska awaryjność automatycznej skrzyni biegów uwarunkowana jest jej prawidłową eksploatacją.

  10. Czym grozi obecność glikolu w automatycznej skrzyni biegów?

    Glikol może dostać się do wnętrza automatu w wyniku mikro przecieku płynu chłodzącego do oleju przekładniowego. W takiej sytuacji krąży w obiegu całego urządzenia, powodując liczne mikro uszkodzenia. Przykładem takiego uszkodzenia może być rozpuszczenie okładzin ciernych w ASB. Usterki będące wynikiem działania glikolu mogą spowodować konieczność kosztownej wymiany automatycznej skrzyni biegów.

  11. Co robić, gdy glikol dostanie się do skrzyni biegów?

    Jeżeli nasz automat pracuje nieprawidłowo np. sprzęgło się ślizga, to możemy wykonać test na obecność glikolu w skrzyni biegów. Jeżeli wynik będzie pozytywny, to musimy wymienić olej przekładniowy w całej skrzyni biegów na nowy. W innych przypadkach może być także konieczna wymiana elementów automatu uszkodzonych przez glikol.

  12. Do czego służy tryb kickdown w skrzyni automatycznej?

    Jest to prosty mechanizm pozwalający na zwiększenie prędkości pojazdu przy automatycznej zmianie biegu na mniejszy.

  13. Czy kickdown może uszkodzić automatyczną skrzynię biegów?

    Sama funkcja kickdown nie ma wpływu na awarię automatu, ale jej częste używanie może pogarszać żywotność elementów skrzyni biegów, jak i całego pojazdu.

  14. Czym jest bezstopniowa skrzynia biegów CVT?

    Skrzynia biegów CVT zapewnia stałą prędkość silnika, niezależną od prędkości, jaką osiąga pojazd. Umożliwia to jednakową pracę silnika zarówno podczas płynnej jazdy, jak i w przypadku częstego przyspieszania i hamowania.

  15. Czy skrzynie automatyczne sprawdzają się w samochodach terenowych?

    Zdecydowanie tak! Automatyczna skrzynia biegów w samochodach terenowych nie obciąża sprzęgła. Kolejnym plusem jest możliwość zmiany biegów bez konieczności odłączania wału napędowego. Poważnym problemem może być natomiast ryzyko zalania automatu przez wodę.

  16. Co symbolizuje literka S na w trybach automatycznej skrzyni biegów?

    Przeznaczenie trybu S zależne jest od jego umiejscowienia. Jeżeli znajduje się on przy lewarku, to oznacza możliwość przełączenia na jazdę sportową. W przypadku przycisku z literą S chodzi o zmianę oprogramowania ASB pod kątem szybszej zmiany biegów.

  17. Jakie znamy rodzaje automatycznych skrzyń biegów?

    W obecnych czasach automatyczne skrzynie biegów można podzielić, ze względu na ich budowę, na kilka rodzajów. Prawdziwym klasykiem jest niewątpliwie automat ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Wyróżniamy także skrzynie dwusprzęgłowe DSG , przekładnie zautomatyzowane oraz skrzynie bezstopniowe CVT.

  18. Czym jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG?

    Jest to automatyczna skrzynia biegów, która łączy w sobie zalety zarówno automatu, jak i skrzyni manualnej. Nazwa skrzyni nawiązuje do dwóch sprzęgieł umieszczonych w tej samej obudowie. Zaletą tego typu skrzyń jest m.in. większa szybkość i płynność zmiany biegów.

  19. Do czego służy chłodnica w skrzyni ASB?

    Automatyczna skrzynia biegów, jak każde urządzenie, podczas działania wytwarza niepożądane ciepło. Brak jego odprowadzania groziłby uszkodzeniem automatu. W tym miejscu z pomocą przychodzi właśnie chłodnica, która ochładza elementy skrzyni ASB i odprowadza ciepło.

  20. Jakie są zalety montażu dodatkowych chłodnic w skrzyni ASB?

    Przede wszystkim dzięki lepszemu chłodzeniu zwiększamy żywotność i wydajność automatu! Ponadprogramowe chłodzenie może także pomóc w zmniejszeniu eksploatacji oleju przekładniowego w skrzyni. Warto także zaznaczyć, że koszt montażu dodatkowej chłodnicy jest względnie niewielki, a korzyści oczywiste.

  21. Jaka jest rola oleju przekładniowego?

    Automatyczna skrzynia biegów, jak większość urządzeń mechanicznych, podczas swojej pracy wytwarza duże obciążenia i ilości ciepła. W celu minimalizacji tych efektów ubocznych stosuje się olej przekładniowy. Odpowiada on za smarowanie podzespołów automatu i, co za tym idzie, ich wydajniejszą pracę. Ponadto płyn ma za zadanie odprowadzanie ciepła, co wraz z chłodnicami zapobiega przegrzaniu urządzenia.

  22. Jak często należy wymieniać olej przekładniowy?

    Na wstępie należy zaznaczyć, że poziom oleju przekładniowego w skrzyni ASB powinien być stale kontrolowany. Gwarantuje on prawidłową pracę automatu! Olej powinniśmy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta. Większosć producentów ASB zaleca wymianę oleju, co 50 000 - 60 000 przebytych kilometrów.

  23. Czy automatyczna skrzynia biegów powoduje większe spalanie paliwa?

    Na europejskich drogach przyjęło się błędne stwierdzenie, że pojazdy wyposażone w skrzynię ASB więcej palą. Nie jest to do końca prawda. Czasami samochód z automatem może spalać mniej paliwa, niż ze skrzynią manualną, a statystycznie zużycia paliwa w każdym przypadku jest zbliżone. Znaczący wpływ na spalanie ma natomiast mało ekonomiczna, szybka jazda samochodem lub niestosowanie się do zaleceń producenta skrzyni.

  24. Jakie znamy najczęstsze przyczyny awarii automatycznych skrzyń biegów?

    Najczęstszą przyczyną usterek skrzyń ASB jest ich niewłaściwa eksploatacja. Zazwyczaj objawia się ona brakiem jazdą niezgodną z zaleceniami, przekroczeniem czasu wymiany oleju lub zbyt małą ilością chłodnic w stosunku do przeznaczenia pojazdu. Na awaryjność automatycznej skrzyni biegów mogą mieć także wpływ trudne warunki pogodowe lub ukształtowanie terenu.

  25. Jak możemy uniknąć awarii skrzyni ASB?

    Podstawową profilaktyką jest właściwa eksploatacja tego urządzenia! Duże znaczenie ma też dokonywanie okresowych przeglądów, podczas których mechanik sprawdza stan oleju przekładniowego, szczelność i ogólny stan automatu.

  26. Czy skrzynie ASB są drogie w eksploatacji?

    Jest to częsta i nie do końca prawdziwa opinia wśród kierowców. Automatyczna skrzynia biegów może być bardziej wydajna w eksploatacji, niż manualna. Wszystko zależy od tego, jak jej używamy! Jeżeli dbamy o nasz automat i eksploatujemy go zgodnie z zaleceniami producenta, to zużycie paliwa będzie na zadowalającym poziomie.

  27. Do czego służy komputerowa diagnostyka automatycznych skrzyń biegów?

    Pozwala na szybkie i precyzyjne określenie miejsca oraz stopnia usterki skrzyni ASB. W rzeczywistości może przekładać się to na mniejsze koszty i krótszy czas naprawy.

  28. Kiedy należy stosować tryb Winter mode w skrzyni ASB?

    Winter mode, czyli tryb zimowy, w który wyposażone są niektóre automatyczne skrzynie biegów, stosuje się tylko w ciężkich warunkach zimowych. Najczęściej tego trybu używamy podczas ruszania na śliskiej, oblodzonej drodze. Ważne jest zrozumienie, że tryb Winter mode włączany na suchej drodze może doprowadzić do spowolnienia osiągów lub całkowitego uszkodzenia skrzyni ASB.

  29. Czy każda automatyczna skrzynia biegów posiada tryb zimowy?

    Standardowo skrzynie ASB posiadają cztery podstawowe tryby pracy: P – parkingowy, R – wsteczny, N – neutralny oraz D – jazda do przodu. Tryb winter mode oznaczany literką „W” jest trybem dodatkowym montowanym tylko w niektórych skrzyniach ASB.

  30. Czym są dwusprzęgłowe skrzynie biegów PDK?

    Podobnie jak skrzynie DSG, tak i PDK łączą w sobie zalety przekładni automatycznej i manualnej. Dwusprzęgłowe skrzynie PDK zbudowane są z dwóch wałków sprzęgłowych umieszczonych jeden wewnątrz drugiego. Silnik przekazuje swoją moc do pierwszego sprzęgła, podczas gdy drugie, w tym samym czasie zmienia bieg.

  31. Jakie znamy zalety dwusprzęgłowych skrzyń biegów?

    Zarówno skrzynie DSG, jak i PDK mają wiele zalet. Przede wszystkim są niezwykle szybkie w działaniu i mają możliwość działania jako skrzynia manualna. W wielu przypadkach dwusprzęgłowe skrzynie biegów umożliwiają płynną jazdę, co przekłada się też na mniejsze zużycie paliwa i oleju przekładniowego.

  32. Jakie znamy wady dwusprzęgłowych skrzyń biegów?

    Dwusprzęgłowe skrzynie biegów DSG oraz PDK posiadają dość skomplikowaną budowę. Dodatkowo wyposażone są w dwa sprzęgła, co znacząco zwiększa masę całego automatu. Wszystkie te czynniki mogą mieć wpływ na większy koszt urządzenia.

  33. Jak holować pojazd z automatyczną skrzynią biegów?

    Samochód z automatyczną skrzynią biegów nie może być holowany tak samo, jak zwykły pojazd! Należy wrzucić bieg neutralny oznaczony symbolem N i włączyć silnik, co umożliwi prawidłowe smarowanie podzespołów automatu. Pojazd możemy holować na dystansie do 50 km z prędkością maksymalną 50 km/h.

  34. Jak prawidłowo holować samochód ze skrzynią ASB i napędem na cztery koła?

    Należy zastosować się do zasad holowania pojazdu z automatyczną skrzynią biegów. Ponadto, jeżeli to możliwe, powinniśmy przełączyć napęd tylko na jedną oś. Zmniejsza to ryzyko uszkodzenia ASB i mechanizmu napędowego pojazdu.


Strona używa plików cookies tylko w celu ułatwienia jej przeglądania!

OK