Dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej

Dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej. Dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej (źródło Pixabay).

 

Po co wymienia się olej w automatycznej skrzyni biegów?

Zacznijmy od początku. Olej przekładniowy, określany w branży motoryzacyjnej jako płyn ATF, wbrew niektórym opiniom, nie jest dożywotni. Można lub raczej trzeba go wymienić, co najmniej z kilku powodów:

  • olej jest już stary i zanieczyszczony, przez co nie spełnia swojej funkcji,
  • skrzynia biegów jest nieszczelna, doszło do wycieków i należy uzupełnić olej,
  • do oleju dostał się glikol np. podczas przecieku płynu chłodzącego.

Warto także zauważyć, że w porównaniu z naprawą skrzyni biegów, wymiana oleju jest po prostu tańsza. Dlatego w przypadku nieprawidłowej pracy automatu wiele warsztatów zaleca zacząć od sprawdzenia jakości i wymiany płynu ATF.

 

Podstawowe metody wymiany płynu ATF w skrzyniach automatycznych

Na dzień dzisiejszy wyróżnia się tylko dwie metody wymiany oleju skrzyniach ASB.

  • Statyczna wymiana oleju.
  • Dynamiczna wymiana oleju (z lub bez płukania skrzyni).

 

Czym jest statyczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej?

Do niedawna płyn ATF wymieniano tylko w sposób statyczny, określany również jako grawitacyjny. Wszystko dlatego, że polegał on jedynie na otwarciu zbiornika i odczekaniu aż olej sam spłynie. Prosta metoda z wykorzystaniem samoczynnej i darmowej siły grawitacji. Problem tego rozwiązania polegał jednak na jego niedoskonałości. W ten sposób mechanikom udało się wymienić jedynie 40-60% smaru. Pozostały zanieczyszczony płyn pozostawał głębiej w elementach skrzyni biegów.

Ponadto dolanie nowego płynu powodowało mieszanie się dwóch różnych rodzajów oleju. Przy bardzo brudnym oleju, wymiana większości płynu ATF w sposób statyczny, wymagała kilkukrotnego powtarzania tego procesu. Było to dość kosztowne i czasochłonne rozwiązanie.

Odpowiedzią na powyższe problemy jest dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej, która pojawiła się wraz z opracowaniem urządzeń wspomagających ten proces.

 

Czym jest dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej?

Mówiąc kolokwialnie, dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej polega na wypchnięciu starego płynu ATF i wtłoczeniu nowego, czystego zamiennika. Cały proces wymiany odbywa się pod odpowiednim ciśnieniem i przy pracującym silniku. Umożliwia to dużą dokładność wykonania. Dodatkowo istnieje możliwość wypłukania układów skrzyni biegów specjalnym środkiem czyszczącym. Wszystko to jest możliwe dzięki specjalistycznym urządzeniom do wymiany płynu ATF. Najbardziej znane z nich to produkty firm Ravenol, KrafTWelle oraz Magneti Marelli.

Przykładowo firma Funcar z Warszawy używa do tego celu w pełni zautomatyzowanego urządzenia ATF Extra Pro, włoskiej formy Magneti Marelli, wyposażonego w adaptery do różnych pojazdów.

 

ATF Extra Pro maszyna do dynamicznej wymiany płynu ATF. ATF Extra Pro maszyna do dynamicznej wymiany płynu ATF.

 

Procedura wymiany oleju w sposób dynamiczny również jest banalnie prosta.

  • płyn wymieniany jest w całości, także w głębiej ulokowanych elementach skrzyni biegów,
  • mniejsza ilość płynu ATF wykorzystanego do wymiany, to dodatkowa oszczędność,
  • wymiana oleju jest w pełni zautomatyzowana dzięki zastosowaniu nowoczesnych urządzeń,
  • umożliwia obiegowe płukanie skrzyni biegów specjalnym detergentem czyszczącym,
  • podaje dodatkowe parametry oleju jak temperatura, czy ciśnienie,
  • może być wykorzystana do przekładni dwusprzęgłowych DSG.

 

Jakie znamy wady dynamicznej wymiany oleju w skrzyni automatycznej?

Podstawową wadą w wymianie dynamicznej może być jej koszt w porównaniu do wymiany statycznej, aczkolwiek jest to w pełni uzasadnione dodatkowymi zaletami. Ponadto nie wszystkie skrzynie automatyczne umożliwiają przeprowadzenie dynamicznej wymiany oleju.

 

Jaka jest cena dynamicznej wymiany oleju w skrzyni automatycznej?

Z pewnością każdy z Państwa chciałby przeczytać tu jakiś konkret. Jednak nie jest możliwa dokładna wycena wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów bez jej ówczesnego sprawdzenia. W grę wchodzi wiele czynników, wpływających na finalny kosztorys w tym m.in.:

  • rodzaj skrzyni biegów (klasyczna, tiptronic, multitronic, DSG, PDK, CVT),
  • stopień zanieczyszczenia skrzyni biegów,
  • potrzeba płukania automatu środkiem czyszczącym,
  • potrzeba wymiany filtru.

W zależności od powyższych czynników koszt naprawy może wynieść od 500 do 1200 zł.

 

Statyczna czy dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej?

Podsumowując ten artykuł, chciałbym odpowiedzieć na często zadawane przez Państwa pytanie. W jaki sposób najlepiej wymieniać olej przekładniowy, statycznie czy dynamicznie? Otóż odpowiedź nie jest jednoznaczna, zależy bowiem od obecnego stanu płynu ATF lub rodzaju automatu. Jeżeli olej jest względnie czysty i często wymieniany to z powodzeniem do jego wymiany wystarczy metoda statyczna. W przypadku bardzo brudnego smaru lub potrzeby wypłukania skrzyni detergentem, jedynym wyborem jest metoda dynamiczna. W mojej ocenie decyzję najlepiej pozostawić fachowcowi, który na podstawie próbki oleju wybierze najlepszą metodę jego wymiany.


X Nasza strona www wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego funkcjonowania. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację tej technologii. Więcej o plikach cookies i sposobach ich wyłączenia można dowiedzieć się klikając w ten link.