Na polskich drogach pojawia się coraz więcej aut wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów różnego typu. Jednak przed zakupem samochodu z przekładnią automatyczną, znaną także jako ASB, warto podszkolić się trochę w tej dziedzinie. Zapraszamy Państwa, do zapoznania się z rodzajami automatycznych skrzyń biegów, które dostępne są na naszym rynku.

 

Automat klasyczny wyposażony w sprzęgło hydrokinetyczne

Jest to klasyka wśród automatycznych skrzyń biegów. Pierwowzór przekładni tego typu został opracowany i wyprodukowany w USA na początku ubiegłego wieku. Do dzisiaj ten rodzaj przekładni pozostaje jednym z najpopularniejszych na rynku. Mechanizm przełożeń zbudowany jest z jednej centralnej przekładni oraz kilku mniejszych przekładni planetarnych (nazwa pochodzi od układu słonecznego, który przekładnia przypomina). Przekładnie biegów połączone są z silnikiem za pomocą sprzęgła hydrokinetycznego, czyli używającego cieczy, w tym przypadku głównie oleju.

Skrzynie tego typu cechują się lekką pracą i małą awaryjnością pod warunkiem, że są oczywiście odpowiednio obsługiwane. Ich wadą może być zużycie paliwa, które pozostaje na poziomie większym, niż w przypadku manualnej skrzyni biegów.

 

DSG, czyli dwusprzęgłowe automatyczne skrzynie biegów

Potocznie określana jako dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG, to bardzo ciekawe i pomysłowe rozwiązanie techniczne! Po raz pierwszy skrzynia biegów DSG (Direct Shift Gearbox, czyli skrzynia z przełożeniem bezpośrednim) została wprowadzona na rynek przez niemiecką firmę Volkswagen w roku 2003. Automatyczne skrzynie biegów tego typu to tak naprawdę dwa różne urządzenia z dwoma indywidualnymi sprzęgłami. Jedno kontroluje biegi nieparzyste i bieg wsteczny, a drugie tylko biegi parzyste. Po co nam tak skomplikowana hybryda? Ma to na celu zwiększenie szybkości zmiany przełożenia i zmniejszenie zużycia paliwa. Mówiąc krótko, co dwie skrzynie to nie jedna. Dużym minusem jest fakt, że awarie skrzyni tego typu mogą być bardzo kosztowne.

 

Dwusprzęgłowe skrzynie automatyczne DSG. Dwusprzęgłowe skrzynie automatyczne DSG (źródło Pexels).

 

Skrzynie bez stopniowe CVT

Przekładnie bezstopniowe to bardzo nietypowy rodzaj automatycznych skrzyń biegów. Jego najczęstszą odmianą są bezstopniowe skrzynie biegów CVT(Continously Variable Transmission). Po raz pierwszy pojawiły się one w Holandii w 1958 roku, skonstruowane przez firmę DAF. Skrzynie te znalazły szerokie zastosowanie w skuterach, motorach i niewielkich pojazdach samochodowych.Skrzynie tego typu są bezstopniowe i posiadają na stałe zaimplementowane biegi. Jest to bardzo prosta konstrukcja o nienagannej płynności działania. Automat typu CVT zbudowany jest z dwóch zespołów kół w kształcie stożka. Koła te połączone są łańcuchem (dawniej paskiem klinowym). Obroty wału silnika sprawiają zmianę średnicy kół, na których pracuje łańcuch, zmieniając w ten sposób przełożenia. Niewątpliwą wadą tego rodzaju skrzyni, jest powolna reakcja na wdepnięcie pedału gazu i wysokie koszty naprawy porównywalne do zakupu nowej skrzyni tego rodzaju.

 

Przekładnia zautomatyzowana

Jest to automatyczna skrzynia biegów o możliwie najprostszej konstrukcji zbliżonej do popularnej na naszych drogach skrzyni manualnej. Mówiąc kolokwialnie, jest to skrzynia tradycyjna wyposażona w dodatkową elektronikę i siłowniki, które automatyzują proces operowania sprzęgłem i lewarkiem zmiany biegów. Z uwagi na duże koszty naprawy i małe zalety, nie polecamy takiego rozwiązania. Zdecydowanie dużo lepszym pomysłem może okazać się zakup pojazdu z klasycznym automatem.

 

Podsumowanie

Podsumowując, prawie wszystkie automatyczne skrzynie biegów i ich rodzaje mają jakieś wady i zalety. Jedne są ekonomiczne, ale za to drogie w naprawie, inne z kolei odwrotnie. Choć warto znać podstawowe rodzaje automatów to przy ich wyborze lepiej kierować się podstawową wiedzą o najbardziej awaryjnych modelach oraz własnymi upodobaniami. Nieoceniona dla osób mało doświadczonych zawsze jednak pozostanie porada eksperta w tej dziedzinie, którą chętnie i nieodpłatnie Państwu oferujemy.

X Strona wykorzystuje pliki cookies do jej prawidłowego funkcjonowania. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację plików cookies witryny. Czytaj więcej w polityce prywatności i plików cookies.