Automatyczne skrzynie ZF w BMW, Volkswagen, Audi, Alfa Romeo, Land Rover, Range Rover

Ogólny zarys historyczny skrzyń biegów ZF

Automatyczne skrzynie biegów ZF są z pewnością dobrze znane posiadaczom BMW, Audi, Renault czy Volkswagen. Warto jednak wiedzieć, że niemiecki koncern produkuje także automaty i części zamienne do innych rodzajów pojazdów np. ciężarowych, budowlanych, wojskowych, czy przemysłowych. W 2015 roku firma ZF obchodziła 100 lat swojego istnienia na rynku motoryzacyjnym. Do dzisiaj ZF jest trzecim na świecie największym producentem części do pojazdów osobowych i przemysłowych. W samej Polsce posiada swoje zakłady, aż w 8 miastach.

Więcej ciekawych informacji na temat firmy Zahnradfabrik Friedrichshafen AG przeczytasz na jej oficjalnej stronie internetowej. Natomiast jeżeli interesuje Cię pełna historia tego globalnego koncernu to sprawdź wpis dostępny na motofocus.pl. W tym artykule skupimy się tylko na automatycznych skrzyniach biegów tego producenta.

 

Zalety automatycznych skrzyń biegów ZF

Skrzynie automatyczne ZF cieszą się stosunkowo dobrą opinią wśród polskich kierowców. Automaty montowane są m.in. w samochodach marki BMW, Jeep, Renault, Range Rover, Audi, Volkswagen, czy Iveco. Główne cechy tych urządzeń, to m.in. duża płynność przełożeń, wygoda użytkowania, oszczędność spalania przekładająca się na oszczędną i komfortową jazdę.

Z pewnością jedną z ważniejszych cech skrzyni ZF jest posiadanie nawet do 8 biegów, które odpowiadają za płynne dopasowanie prędkości pojazdu do pracy silnika. W zamyśle i w praktyce przekłada się to na mniejsze spalanie i lepszą ekonomię jazdy. Przy okazji warto też dodać, że firma ZF w ten sposób pragnie przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2 na świecie.

 

Wady automatycznych skrzyń biegów ZF

Skrzynie automatyczne firmy ZF to dobrze opracowane urządzenia, jednak i one posiadają pewne wady.

W 6-biegowych skrzyniach automatycznych ZF określanych także jako 6 HP można napotkać problemy dotyczące płynności przełożeń. Ponieważ w skrzyniach ZF 8 HP zmiana biegów jest już płynniejsza pojawiła się opinia, że im więcej przełożeń tym lepsza praca. Czy jest to prawda?

Skrzynie ZF 8 HP pracują dużo płynniej i są bardziej oszczędne w porównaniu do ich 6-biegowych odpowiedników. Nie oznacza to jednak, że i one nie posiadają wad. Dla porównania po przejechaniu sporej ilości kilometrów mogą pojawić się problemy z płynnością przełożeń na wyższych biegach oraz awarie sterownika. Nie są to jednak powody, dla których warto zrezygnować z tej skrzyni.

 

Rewelacyjna ośmio biegowa skrzynia biegów ZF 8 HP

Zdecydowaną rewolucją w skrzyniach biegów było pojawienie się w 2008 roku wspomnianej wyżej skrzyni automatycznej ZF 8 HP.

Przez wiele lat skrzynia była montowana m.in. w pojazdach: Audi Q5 Hybrid, BMW serii 3, BMW serii 6 Gran Coupe, BMW M5, Range Rover czwartej generacji, Jeep Grand Cherokee, Toyota Supra, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Rolls-Royce Phantom. Według oficjalnych statystyk koncern ZF sprzedał ponad 3,5 miliona skrzyń 8 HP w 2017 roku.

Na czym polega fenomen tej skrzyni biegów? Podstawą sukcesu ZF 8 HP jest jej uniwersalność. Urządzenie może być bowiem dostosowane do pracy różnego typu pojazdów, od wyścigowej Toyoty Supra po terenowego Jeepa Grand Chereeoke oraz luksusowego Rolls-Royce’a Phantom.

Dodając do tego sporą redukcję spalania wynikającą z zastosowania, aż ośmiu przekładni otrzymujemy naprawdę solidny produkt. Przypomnijmy, że w porównaniu do skrzyni 6 HP montowanej np. w Jaguarach, czy Maserati Quattroporte, automat ZF 8 HP potrafi zaoszczędzić na paliwie nawet do 6%. Całość udało się uzyskać bez potrzeby zwiększania masy automatu, zatem waga skrzyni 6 HP oraz 8 HP jest prawie identyczna.

Poniżej linkujemy ciekawe omówienie automatycznych skrzyń biegów ZF 8HP z dokładniejszym wyjaśnieniem ich zalet. Jeżeli język angielski nie jest Twoją mocną stroną, nie zapomnij włączyć sobie polskiego tłumaczenia.

Podsumowując, pomimo kilku wad, które i tak z powodzeniem znajdziemy w innych skrzyniach automatycznych, produkty firmy ZF są zdecydowanie godne uwagi kierowców.

X Strona wykorzystuje pliki cookies do jej prawidłowego funkcjonowania. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację plików cookies witryny. Czytaj więcej w polityce prywatności i plików cookies.